fredag 29 mars 2013

Första gången jag målar i olja!

Idag var det dags för att åka och handla målarfärger. Min tanke var från början att köpa akryl färger.

Och visst gjorde jag det. Men jag kom hem med en uppsättning oljefärger med. Jag kunde bara inte motstå. Under en längre tid har jag vart nyfiken på att testa att måla med olja. Och nu var det dags tyckte jag.

Lite nya dukar blev det med, och penslar och lite annat bra att ha. Inte minst rengöringsvätska och medium. För dig som inte vet vad medium är för något kan jag berätta att det är sådant man kan blanda i färgen för att göra den tunnare och det ger färgen djup och lyster.

Väl hemma efter shoppingturen satte jag mig och prövade. Testade mig fram. En stor skillnad emot att måla med acrylfärg är torktiden.

Del 1 av tavlan är klar och den står nu på torkning. I mitt huvud har jag en del 2 med men det får vänta tills i morgon eller möjligtvis i övermorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar