fredag 6 april 2012

Jag börjar få målar feeling igen

Tiden går och det var nu drygt ett halvår sedan jag målade sist. Jag har helt enkelt inte haft inspiration och då är det inte lönt att ens försöka. Men jag känner att lusten börjar komma tillbaka igen. Under tiden jag inte ägnat mig något åt målning så har jag ändå haft tankar på olika motiv. Och när jag sett nått som jag tyckt om så har jag tagit ett foto för att senare eventuellt använda som motiv.

För några veckor sedan var jag uppe i Stockholm för några dagars semester och då blev det en del fotograferande. En av dom bilderna har jag fastnat för och kanske det blir en tavla av den. Jag har ju en förkärlek till att måla havsmotiv och även på denna bilden finns det hav, men även storstadsdelar.

Men innan jag kör igång så måste jag inventera mina målarfärger jag har. Jag vet att sist så tog det hårt på en del färger och jag har även märkt att färgerna gärna förändras i konsistens i tuberna när dom får ligga länge. Jag har hittat en jättebra affär som har allt i konstnärsmaterial. Att åka in dit och gå omkring i butiken och titta är jättekul. Möjligen så blir det inköp av några nya penslar med.

Något som jag tycker är väldigt svårt är att signera tavlorna på ett snyggt vis. Man vill ju inte att signaturen skall bli för stor och dessutom vill jag den skall var fin. Men en konstnär som just nu hänger ut tavlor på min arbetsplatser gav mig tips på hur jag skall göra. En annan sak var att denna konstnären sålde sona tavlor med och storleken på dom var ungefär samma storlek som mina. 300 kronor per tavla ville hon ha och det är väl inget övertid direkt men det gav mig lite funderingar om att jag kanske så småningom skall göra det samma. För skall jag vara riktigt ärlig så tycker haft faktiskt att många av mina tavlor är snyggare än dom hon hade gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar