torsdag 22 april 2010

Många projekt i skallen

Jag funderar på att prova att göra en tavla med hjälp av schabloner. Jag var och tittade vad som fanns att köpa i affären men där fanns det inte mycket att hitta. Bara lite text schabloner. Jag köpte ett ark med sådana men jag vill ju mer än så därför har jag beslutat mig för att göra egna helt enkelt.

Förr jobbade jag i skyltbranschen och i ateljén där så gjorde man ju textningar på olika skyltar. En kund som vi hade var bland annat Liseberg och speciellt med dom var att dom ofta ville ha målade skyltar. Personalen i ateljén jobbade då ofta med egen tillverkade schabloner. Man klädde den del av skylten där man ville måla med folie med hjälp av vaselin och sedan skar ut det man ville ha. På det viset fick man en schablon som satt där man ville ha motivet eller texten och dessutom satt ju folien såpass bra med hjälp av vaselinet att det inte fanns någon risk att färgen skulle krypa in under där man inte ville ha den. Glömde kanske nämna att denna metod gjorde man på lackerade plåtskyltar.

Jag tänker i alla fall göra något själv med schabloner, jag hade väl inte tänkt använda folie eftersom jag inte jobbar med plåt så det kommer inte fungera. Med tungan rätt i mun och lite tålamod kanske jag kan få till det i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar